Millioner hjælper 7.100 patienter hurtigere
tirsdag den 2. december 2025
Region Sjælland kan nu sætte en stor, målrettet indsats i gang for at nedbringe ventetiderne indenfor en række specialer på regionens sygehuse. Et mindreforbrug i 2025 betyder, at Regionsrådet har besluttet at bruge regionens reservepulje på samlet 25,5 millioner kroner direkte til at nedbringe ventelister og dermed sikre, at tusindvis af patienter allerede i år får mulighed for at få hurtigere adgang til udredning og behandling.
- Vi er til for vores patienter, og derfor er det en kæmpe gevinst, når 7.100 patienter får mulighed for at komme hurtigere til. Det kan betyde både større tryghed og bedre livskvalitet i hverdagen for rigtig mange borgere, siger regionsrådsformand Trine Birk Andersen.
Hun understreger, at beslutningen er udtryk for et klart politisk ønske om at handle, når økonomien giver muligheden:
- Nogle investeringer tager tid, men dette er en saltvandsindsprøjtning, hvor flere tusinde patienter kan mærke forskellen med det samme. Vi har politisk prioriteret at handle hurtigt og ansvarligt, og da vi kunne se, at der var lidt på kistebunden i slutningen af året, var det vigtigt for os at bruge dem på at gøre en forskel for denne gruppe patienter, siger Trine Birk Andersen.
Både regional og privat indsats
Nedbringelsen af ventelister sker indenfor bl.a. følgende specialer: Tand-mund-kæbekirurgi, ortopædkirurgi, kardiologi, høreområdet og det billeddiagnostiske område i form af CT-, MR- og ultralydsscanninger.
Indsatsen inkluderer både øget aktivitet internt på regionens egne sygehuse, men også henvisning af patienter til Garantiklinikken og privathospitaler. Garantiklinikken er et regionalt alternativ, hvor sygehusenes lokaler bruges på tidspunkter, hvor de ellers vil stå tomme.
Den ekstra indsats vurderes at betyde, at:
- Cirka 1.500 ekstra patienter kan udredes eller behandles på regionens egne sygehuse
- Cirka 5.600 ekstra patienter kan udredes eller behandles på Garantiklinikken eller privathospitaler
Normalt får patienter, der indkaldes til undersøgelse og behandling, et skriftligt indkaldelsesbrev. Men fordi indsatsen sættes i gang straks, vil sygehusafdelingerne ringe direkte til patienterne og orientere dem mundtligt om ventetid på det offentlige behandlingssted og muligheden for eventuel hurtigere behandling på et privat behandlingssted.